Veel mensen vinden dat klimaatverandering hoog op de agenda van de overheid moet staan en zijn bereid verschillende klimaatmaatregelen te steunen. Toch onderneemt weinig van hen zelf actie, blijkt uit nieuw onderzoek van George Mason University Center for Climate Change Communication. Het onderzoek onthult de grootste barrière voor klimaatactie: niet persoonlijk gevraagd worden om mee te doen.
Onze Footprint Challenge Methode is gebaseerd op gedragspsychologie en onze aanpak is gericht op collectieve actie én het wegnemen van deze barrière. Daarom vonden we dit onderzoek extra interessant en willen we het graag met je delen.
In deze blog delen we het resultaat van het onderzoek en 6 aanbevelingen om mensen in actie te krijgen. En we delen hoe wij dit in de praktijk brengen.
Kloof tussen houding en gedrag
Dat er een grote kloof is tussen iets weten (kennis), willen (houding) en het ook daadwerkelijk doen (gedrag), is wellicht niet heel verrassend. Je wilt wel meer sporten, gezonder eten en vroeger opstaan etc. en je weet ook wat de voordelen zijn, maar je doet het niet. Herkenbaar?
Als gedragsverandering op basis van kennis en houding makkelijk was geweest, dan zou de wereld er nu waarschijnlijk heel anders uitzien.
In dit onderzoek is met name de kloof tussen houding en gedrag ten aanzien van politieke klimaatactie onderzocht. Hierbij werd gekeken naar vier politieke acties: petities ondertekenen, geld doneren aan klimaatorganisaties, vrijwilligerswerk doen en contact opnemen met overheidsinstanties over klimaatverandering. Ook hier blijkt; veel mensen willen wel, maar doen het niet.
De meest voorkomende barrière
Er zijn complexe barrières, waaronder psychologische, sociale en structurele/logistieke factoren om niet in actie te komen. Volgens dit onderzoek is de meest voorkomende barrière voor mensen dat niemand hen ooit heeft gevraagd om actie te ondernemen. Veel ondervraagden zouden zich waarschijnlijk wel inzetten voor klimaatactie als iemand die ze respecteren hen dat zou vragen.
6 tips om de kloof tussen houding en gedrag te dichten
Op basis van het onderzoek worden 6 tips gedeeld om de kloof tussen houding en gedrag te dichten. Per tip delen we hoe wij dit in de praktijk ervaren.
1. Vraag mensen direct om mee te doen
Persoonlijke communicatie kan leiden tot blijvende veranderingen in houding en gedrag. Iemand direct vragen om mee te doen, of het nu digitaal is of face-to-face, kan dus bijzonder effectief zijn. En dat kunnen wij bevestigen.
Wij werken dagelijks met allerlei doelgroepen, uit verschillende landen, culturen en lagen van organisaties. Persoonlijke communicatie, hoe uitdagend dat ook klinkt, is essentieel om deze diverse groepen mensen mee te krijgen. Wij doen dat bijvoorbeeld met de inzet van Footprint Ambassadeurs en Team Captains, die hun collega’s direct kunnen aanspreken en motiveren. En zo brengen we door de hele organisatie een positieve beweging op gang.
Dit zijn de Footprint Ambassadeurs van de DSG Footprint Challenge! Dankzij hun inzet hebben we medewerkers van alle vier de winkelformules en vestigingen van DSG kunnen bereiken.
2. Maak het makkelijk en laat zien wat je kunt doen
Veel mensen zeggen dat ze geen tijd hebben of niet weten wat ze moeten doen. Maak het leuk en makkelijk om zelf aan de slag te gaan.
Zo dagen wij mensen uit om te beginnen met kleine acties. Doe deze acties voor 40 dagen en als ze een nieuwe gewoonte zijn geworden, voeg je weer nieuwe acties toe. We delen ook inspirerende voorbeelden en we dagen deelnemers uit om vooral hun eigen tips en ervaringen te delen. Zo leer je van elkaar en zie je wat je collega’s allemaal doen.
“Het heeft me verrast dat het zo leuk is om mensen mee te nemen in je eigen tips en ervaringen.” – Deelnemer Flevoland Footprint Challenge
3. Bied opties aan en beschrijf de voordelen
Er zijn veel manieren waarop mensen duurzamer kunnen gaan leven en handelen. In de praktijk zien we dat mensen daardoor vaak niet weten waar ze moeten beginnen.
Tijdens onze activatieprogramma’s bieden we daarom per week een aantal acties aan om mee aan de slag te gaan. Als deelnemer kies je zelf welke actie bij je past, met de uitnodiging om jezelf uit te blijven dagen. Per actie kun je meer leren over de impact en de voordelen voor jezelf en de Aarde.
4. Laat de impact van collectieve actie zien
Als je ziet dat individuele acties gezamenlijk een groot verschil maken, motiveert dat tot actie. Het is daarom belangrijk om inspirerende succesverhalen te delen en te benadrukken dat elke individuele actie telt.
Ons motto is niet voor niets: Kleine Acties, Groot Verschil. We laten zien wat de impact is van collectieve actie, bijvoorbeeld: als jij in je eentje korter gaat douchen, is dat letterlijk “een druppel” op een gloeiende plaat. Maar als iedereen in Nederland voortaan 1 minuut korter doucht, dan maak je samen een enorm verschil.
Daarnaast laten we deelnemers zelf ervaren hoeveel positieve invloed zij hebben op hun omgeving. Met handafdrukacties kunnen zij zelf andere mensen zoals familie, vrienden, buurtgenoten en collega’s in beweging brengen, en zo samen nog meer impact maken.
“Het is leuk om te zien dat je met kleine stapjes een groot verschil kan maken als iedereen meedoet. Daarnaast is het leuk om dit samen als team te ondernemen. Zo leer je collega’s ook op een andere manier kennen.” – Deelnemer Dirk Footprint Challenge
“Nice to see so many people across the globe joining. This supports the feeling of joining forces on this topic.” – deelnemer FrieslandCampina
5. Moedig gesprekken aan over klimaatverandering en biedt begeleiding
Praten over klimaatverandering helpt om het onderwerp te normaliseren, hierdoor zijn mensen eerder geneigd om actie te ondernemen.
Wij zien bij veel organisaties dat collega’s niet of nauwelijks met elkaar praten over klimaatverandering en duurzaamheid. Zonde! Je kunt namelijk veel van elkaar leren en elkaar inspireren. Daarom creëren we tijdens onze activatieprogramma’s een veilige omgeving waarin deelnemers met elkaar het gesprek aan kunnen gaan. Als Footprint Coaches bieden we ook tips en begeleiding om dit op een positieve en open manier te doen.
“Erover praten met collega’s schept een band en het brengt je op ideeën. En het is heel motiverend om het samen te doen.” – deelnemer APG Footprint Challenge
6. Maak duurzaamheid de nieuwe sociale norm
Als je ziet dat steeds meer mensen met duurzaamheid bezig zijn, wordt het steeds normaler en ontstaat er een nieuwe sociale norm. Dit stimuleert steeds meer mensen om mee te doen. Het is daarbij belangrijk om de diversiteit binnen de duurzaamheidsbeweging te laten zien, zodat je ziet dat mensen zoals jij ook betrokken zijn.
Wij zetten zelf dan ook graag de “unusual suspects” in de spotlight binnen organisaties. Die ene collega waarvan je niet verwacht dat duurzaamheid voor hem/haar belangrijk is. Dat inspireert! En we gaan aan de slag met alle lagen binnen een organisatie. Het maakt niet uit wie je bent, wat je doet of waar je vandaan komt, iedereen kan positieve impact maken en anderen inspireren.
En nu zelf aan de slag!
Zoals je ziet zijn er tal van manieren om de kloof tussen houding en gedrag te dichten. We helpen je graag met een op maat gemaakt programma om jouw medewerkers te activeren, zodat ze stap voor stap hun gedrag kunnen veranderen. En zo ook een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame en toekomstbestendige organisatie.