Albert Heijn wil gezond en duurzaam leven niet alleen makkelijk maken voor klanten, maar óók voor alle medewerkers. Daarom organiseerden we samen een speciale editie van de Footprint Challenge, met een volledig op maat gemaakt programma om medewerkers nog meer te inspireren en te betrekken bij de duurzame ambities van Albert Heijn.
Aan tafel bij CEO, Marit van Egmond
Om de Albert Heijn Footprint Challenge aan te kondigen, schoven we aan tafel bij CEO Marit van Egmond tijdens “AH Live”, de interne talkshow voor medewerkers. Samen met Marit en duurzaamheidsmanager Martijn Versteegh bespraken we de Albert Heijn Footprint Challenge en daagden we medewerkers uit om samen impact te maken.
Fun, inspiratie & teamwork
Tijdens de challenge werden medewerkers 40 dagen uitgedaagd om hun voetafdruk te verkleinen en hun handafdruk te vergroten. In teams gingen ze elke week samen aan de slag met duurzame acties.
“Meedoen aan de Albert Heijn Footprint Challenge vind ik een win-win: het is altijd mogelijk nog een stapje extra te zetten en daarmee duurzamer te leven. Het competitie-element maakt dat je niet wilt achterblijven. En juist SAMEN maken we echt een verschil en wordt het leuker, toch?” aldus deelnemer Bernadet.
Van idee naar realiteit
Medewerkers werden ook uitgedaagd om mee te denken over hoe Albert Heijn verder kan verduurzamen. Duurzaamheid is tenslotte niet alleen de taak van het duurzaamheidsteam, iedereen kan een steentje bijdragen!
En in een grote organisatie met medewerkers in het hele land; van kantoor, distributie tot de winkelvloer, heb je veel kennis en creativiteit in huis.
In de Footprint Community deelden medewerkers hun duurzame ideeën. Onze Footprint Coaches zaten er bovenop en brachten de ideeën vervolgens onder de aandacht bij de duurzaamheidsmanager, die er intern mee aan de slag ging. En met resultaat!
Zo deelde een deelnemer het idee om op de AH verspakketten bij ‘zelf toevoegen’, niet alleen een vleesvariant op te nemen maar ook een vega variant. Vlees eten heeft namelijk een grote impact op je voetafdruk. Door meer vega te stimuleren kun je als supermarkt klanten helpen om hun voetafdruk te verkleinen, en zo samen bijdragen aan een duurzame toekomst.
Op bijna elk verspakket, in de winkel en online, staat nu een vega(n) tip! Een kleine actie met een groot verschil, dat mensen door heel Nederland bereikt. Zo maak je pas écht impact!
Ook samen impact maken?
Wil je ook samen met medewerkers impact maken, duurzame ideeën bedenken én tot leven brengen? Samen brengen we duurzaamheid tot leven in de hele organisatie, voor maximale impact. Mail info@footprintchallenge.nl