Testimonial
Vitens
“Een ontdekkingsreis van 6 weken waarin je elke week weer iets nieuws leert.”
Vitens’ ambitie is: Elke druppel duurzaam in 2030. Dat gaat om veel meer dan alleen ons drinkwater. Met de Vitens Footprint Challenge wilden ze het bewustzijn rondom het thema duurzaamheid vergroten en laten zien dat het niet alleen belangrijk is op het werk, maar ook thuis. Met dit keer echt de focus op het individu: wat kun jij zelf doen? Samen met Eddy Janssen en Ingrid de Regt blikken we terug.
Eddy Janssen
Programmamanager Duurzaamheid
Waarom hebben jullie de Vitens Footprint Challenge georganiseerd?
“De uitdagingen op duurzaamheidsvlak vragen dat we anders gaan denken en doen. Dit betekent niet alleen andere besluiten nemen, maar ook een cultuurverandering. Om onze medewerkers op deze reis mee te nemen zoeken we naar manieren om ze te informeren en uit te dagen om het duurzame gedrag te omarmen. De Vitens Footprint Challenge paste precies in dit plaatje.”
Wat hoopten jullie ermee te bereiken?
“Vergroot duurzaamheidsbewustzijn onder medewerkers, zodat ze zowel op het werk als ook in hun privé omgeving duurzamere keuzes gaan maken. Zo kunnen ze het goede voorbeeld geven en ook anderen hierin meenemen.”
Wat vonden jullie er zelf van om mee te doen aan de Vitens Footprint Challenge?
Eddy: “Leuk! Interactief, echt een ontdekkingsreis van 6 weken waarin je elke week weer iets nieuws leert, ook al ben je al behoorlijk op de hoogte van alles wat met duurzaamheid te maken heeft.”
Ingrid: “Duurzaamheid zit al wel veel in mijn hoofd, maar ik vind het soms nog lastig hier concrete acties aan te verbinden. De Footprint Challenge heeft hier écht bij geholpen.”
Ingrid de Regt
Senior Adviseur Communicatie
“Er werden ook tips gedeeld om de bedrijfsvoering van Vitens te verduurzamen. Hier zijn we mee aan de slag gegaan.”
Wat heeft de Vitens Footprint Challenge betekend voor jullie als organisatie en voor de medewerkers?
“Gedurende de challenge merkte je dat er heel veel over gepraat werd. Het heeft geholpen bij het voeren van het gesprek over dit onderwerp, ook vanuit verschillende gezichtspunten.
Ook was het enorm leuk om te zien dat zoveel collega’s al heel veel doen op het gebied van duurzaamheid. De challenge maakte dit mooi zichtbaar. Er werden veel tips gedeeld over hoe men thuis bezig was om duurzamer te leven. Veel collega’s hebben elkaar geïnspireerd en van elkaar geleerd.
En er werden ook tips gedeeld om de bedrijfsvoering van Vitens te verduurzamen. Hier zijn we mee aan de slag gegaan, en hebben al enkele mooie resultaten behaald zoals bijvoorbeeld de introductie van de herbruikbare koffiebeker (ter vervanging van wegwerpbekers).”
Wat vinden jullie van het resultaat van de Vitens Footprint Challenge?
“Het resultaat mag er zeker zijn! Niet alleen in de berekende gereduceerde hectares landgebruik, maar dus minstens zo belangrijk ook de bewustwording van onze medewerkers.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“Het grote enthousiasme waarmee collega’s meededen aan de challenge. En het feit dat heel veel collega’s al ontzettend goed bezig zijn! Vitens medewerkers hebben massaal meegedaan, meer dan 300 medewerkers deden mee in deze challenge. De grote deelname, gecombineerd met nagenoeg alleen maar positieve ervaringen en feedback, maakt ons erg trots.”
Wat vinden jullie van het contact met ons en de manier waarop we de challenge hebben georganiseerd?
Eddy: “The Footprint Challenge heeft het overgrote deel van de organisatie uit handen genomen, wat natuurlijk erg fijn is. Natuurlijk is eigen inzet noodzakelijk, om in de aanloop een goede campagne te kunnen voeren en zoveel mogelijk medewerkers te enthousiasmeren. Maar ook op dat gebied heeft The Footprint Challenge ons zoveel mogelijk werk uit handen weten te nemen. De samenwerking heb ik als erg prettig ervaren, met een informeel karakter.”
Ingrid: “Jullie hebben ons in het gehele proces enorm ontzorgd. Ook jullie enthousiasme richting en communicatie met de collega’s is erg gewaardeerd.”
Raden jullie andere organisaties aan om mee te doen aan een Footprint Challenge?
“Zeker! Het is een goede manier om bewustwording op het gebied van duurzaamheid onder de medewerkers te vergroten op een leuke en speelse manier, zeker voor bedrijven met veel medewerkers die gewend zijn om digitaal te werken.”