Testimonial
Schneider Electric
“Een hele mooie manier om spelenderwijs bewustwording te creëren.”
Duurzaamheid staat bij Schneider Electric centraal in hun doel, cultuur en bedrijfsvoering. Als wereldleiders in energiebeheer hebben ze de afgelopen 15 jaar ongelooflijke resultaten geboekt. Maar het is niet genoeg… Het is nu juist tijd om te versnellen! Zowel in hun professionele als privé leven en daarom organiseerden we samen de SE Footprint Challenge voor collega’s in Nederland.
Samen met Pim Loef, Juul Kleukers en Amber van Heinsbergen blikken we terug.
Pim Loef
Sustainability Leader
Waarom hebben jullie de SE Footprint Challenge georganiseerd?
“We hebben de SE Footprint Challenge georganiseerd als een onderdeel van onze lokale duurzaamheidsinitiatieven. We waren op zoek naar een mogelijkheid voor de medewerkers om ook in hun persoonlijke leven een impact te kunnen maken. Met deze challenge konden we door middel van een competitie tussen verschillende teams en locaties op een nieuwe en creatieve manier aandacht schenken aan het onderwerp duurzaamheid.”
Wat hoopten jullie ermee te bereiken?
“Nog meer bewustwording creëren bij onze collega’s op een aantal belangrijke duurzaamheidsthema’s, zoals voeding, water en sociale duurzaamheid en hiermee de mogelijkheid bieden om positieve impact te maken.”
Wat vonden jullie er zelf van om mee te doen aan de SE Footprint Challenge?
“Wij vonden het meedoen aan de SE Footprint Challenge erg leuk. De informatie die tijdens de verschillende onderwerpen werd gedeeld was erg waardevol, maar ook de mogelijkheid om ervaringen met elkaar te delen in de Footprint Community zorgde ervoor dat wij veel over onze eigen voetafdruk hebben geleerd.”
Juul Kleukers
Digital Communications Specialist
“We hebben de Footprint Challenge ook al aangeraden bij andere organisaties terwijl de challenge bij Schneider Electric liep.”
Amber van Heinsbergen
Digital Sales Professional
Wat heeft de SE Footprint Challenge betekend voor jullie als organisatie en voor de medewerkers?
“Het onderwerp duurzaamheid is voor Schneider Electric als organisatie een belangrijk onderdeel van onze toekomstvisie en daarmee ons dagelijkse werk. De Footprint Challenge heeft hierin een aanvullende rol gespeeld door dit onderwerp ook buiten onze professionele leven een podium te geven. De kleine maar impactvolle Week Challenges en het meten van je voortgang maakt de challenge uitdagend, en daar houden wij bij Schneider Electric wel van!”
Wat vind je van het resultaat van de SE Footprint Challenge?
“We zijn trots op het resultaat! Het heeft gezorgd voor meer verbinding tussen collega’s. Maar wat ons betreft is dit het begin. Nu begint de periode dat we de acties vanuit de challenge onderdeel gaan maken van ons leven en zo onze footprint blijven verkleinen.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“Het bereiken van het resultaat (~3000 m2 footprint reductie, 2900 acties gedaan) en de competitie én samenwerking die ontstond tussen de verschillende teams en locaties. 😊”
Wat vind je van het contact met ons en de manier waarop we de challenge hebben georganiseerd?
“Het was een verademing dat alles goed geregeld is. Wij vonden het contact met Laura & Miriam, de Footprint Coaches, erg prettig en waren te spreken over de proactieve houding vanuit de coaches. Het proces was goed en strak geregeld. Ook fijn dat ze tijdens de challenge de deelnemers voorzagen van feedback en tips in de community. De bijeenkomsten waren goed georganiseerd en zijn door de deelnemers positief ervaren.”
Zou je andere organisaties aanraden om mee te doen aan een Footprint Challenge?
“Absoluut! We hebben de Footprint Challenge ook al aangeraden bij andere organisaties terwijl de challenge bij Schneider Electric liep. Het is een hele mooie manier om spelenderwijs bewustwording te creëren over duurzaamheid en hoe je hier als individu mee om kan gaan.”